Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 

Ölbéli játékok; az érzelmi, értelmi fejlődés egyik alappirélre

2011.09.02

Mit is jelent ez, hogy ölbéli játék?

  

images--48-.jpgManapság ezzel a  divatosba öltözött kifejezéssel illetik azt a természetes anyai ösztönből jövő képességet, ami a kisdeddel, kisgyermekkel való játékos mondókázást, éneklést rejti magában, hogy ölbéli játékNem más ez, mint egy lélekkapcsolat anya és gyermeke közt, túl van a szoptatás adta kontaktuson -ami igen szoros- de mégis közeli és bensőséges. Megalapozza a bizotnságérzetet is, melyet idővel majd a közösségi életben belülről elő tud húzni, ha szüksége van rá.

Régen természetes volt, hogy a kisbaba az édesanya testközelségét, társaságát igényli elsősroban, a táplálás, ápolás, nevelés az édesanya feladta. A fő enregiaforrást az anyai images--50-.jpgszeretetből nyeri a kis csecsemő minden szinten. Az első szavakat is édesanyánktól tanuljuk meg, nem véletlen az elnevezés: édes anyanyelvünk. A baba első nyelve a sírás, majd 3-6 hónapos kora körül már kezd hangokat is hallatni, kifejezvén ezzel aktuális állapotát. S kezd "beszélgetni" is, jó, ha az édesanya reagál erre, mert ezzel ösztönzi a kicsit önmaga kifejezésére. Fontos a dicséret a megerősítés minden esetben. A szókincs gyarapodását is segíti vele, ha értelmesen válaszolgat, elmondja mit csinál éppen, vagy segít meghatározni, hogy a gyermek mivel tevékenykedik.

 Az anyanyelven belül létezik egy másik nyelvezet is, ezt pedig a  dajka nyelv, ami nem az értelmetlen gügyögésről szól, hanem a kisbaba és a mama közti különleges nyelvezetet rejti magában. Amikor nem azt modjuk, hogy szia, hanem pápá, amikor a kiskutya vau, a cica nyaú és sorolhatnám napestig. De vannak a gyermekeknek sajátos kifejzezésik is, nálunk ilyen volt az izlékeny -mint nem kellemes íz- vagy az innis vagyok, azaz szomjas, vagy a gibi-gabi, mint csiga-biga.

A kisded és kisgyermek korban (1-3; 3-6 éves kor) lévő gyermekeknek fontos, hogy legyen egy időszak a images--49-.jpgnap folyamán, mikor az édesanyával kettesben kissé tanulgatva magukat, összehangolják a mondókázást, éneklést a kéz, láb mozdulatokkal, illetve mikor az anya mutogatja a kis kezecskéken, lábacskákon az ujjakat, amik átváltoznak valamikké, pl. kistányér, kismalac. Kédőbb a gyermek tudja anyának mutogatni, illetve magának az éppen történő eseményeket. Így fejleszthetőek azok  a készségek, - nagymozgások, motorikus mozgások- amik később az óvodában, iskolában a tanulást segítik. Nagyon egyszerű kis mondókák ezek nem kell semmi bonyolultra gondolni. A foglalkozás lényege a szeretet, figyelem, szem-szem kontaktus, melyből  a kisded is értőn olvas. Hiszen nagyon sokáig az érzékelése, érzelmei vezetik a kisgyermeket élete tengerén. Valamikor iskolás kor környékén kezdenek elválasztódni és messze kerülni ettől az érzékeléstől, mikor valóban alkalmazkodni kell, az időhöz és bizonyos szűk szabályokhoz és a saját érzésüket, ösztönüket el kell rejteniük, fel kell adniuk. Az otthon biztonságot nyújtó bölcsöjében viszont törekedjünk rá, hogy megadjuk a szabadságot érzelmileg, hogy a belső gyermek ne vesszen el belőlük.

 

 

 

 

11.09.05. Petrovics Rita